lördag 2 februari 2013

Bita ihop och förneka..?

Ibland kommer ångesten och paniken verkligen och biter en i rumpan, smygande, skrämmande och hotande.
Den ligger ju alltid där, djupt in under skinnet och lurar.
Men ibland har man ingen aning om att den kan bitas så hårt.
Mitt hjärta känns splittrat och på väg att gå sönder många gånger, mina dagar känns ibland nattsvarta och ibland bara grå, då är jag glad över att ha mina vänner (jag har bland de finaste vänner man kan ha!) och familj, speciellt min bror. 

Bit ihop heter det, ja, lätt för andra att säga kanske.
Väldigt lätt att säga när man själv aldrig befunnit sig i någon annans situation.
Jag har bitit ihop för det mesta, gjort de saker jag måste. De saker jag känt mig tvungen att göra. 
Men sen då?
När man inte orkar ta hand om sig själv?
Vad har man då kvar?
Jo, ett par sammanbitna käkar och en tickande ångestbomb inom sig!
Bättre att kanske ta itu med sina problem, lösa dom istället för att "bita ihop" och förneka dom?
Att varje dag kämpa med sina problem är inte att bita ihop iallafall.
Och jag är glad att jag inte "biter ihop" längre.
Jag har bitit ihop tillräckligt i mina dagar, visar mig stark utåt fastän insidan sakta brutit ihop.
Det är väl en av orsakerna att jag lever med massa ångest nu, jag byggde upp en bomb inom mig för att folk sa till mig att bita ihop.
Jag förnekade att det var svårt för att jag skulle vara stark, jag tröstade andra och bet ihop,
ignorerade smärtan. Visade aldrig mina tårar utåt.
Att bita ihop är inte lösningen på dina problem hur som helst, att däremot utmana dina rädslor, tycka om dig själv och våga lita på din egna förmåga däremot, det är ett bra steg på vägen.
Sen är inte livet problemfritt, aldrig. Och man kan inte alltid påverka det.
Men ta allt du gör som framsteg, att du en morgon orkar ta dig upp ur sängen och klä på dig och äta frukost, eller att du en dag kanske tar dig till affären för att köpa mjölk. Det är stora steg för många.
Vardagsgrejer som andra ser som självklara är inte lika självklara för alla.
Nästa gång just du kanske tänker säga åt någon att "bita ihop", tänk steget längre och försök istället tänka dig in i en omvänd situation, hade du velat höra "det är bara att bita ihop" när du precis öppnat ditt hjärta för någon?

Love and understanding

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar